Słownik pojęć związanych z reklamą wizualną

AGENCJA REKLAMOWA

Jest firmą usługową, która doradza oraz realizuje dla swych klientów różnego rodzaju kampanie reklamowe. Nie mylić z pojęciem producenta reklam, który nie zajmuje się kreacją, a skupia na produkcji jednostkowej lub seryjnej elementów identyfikacji wizualnej.

BANNER, BANER

Jest formą reklamy, komunikatu lub innego przekazu wydrukowany na płachcie materiału – tkaninie bannerowej.

BILLBOARD

Termin określa też nośnik reklamy, będący dużą, często oświetloną tablicą reklamową, umieszczaną na budynkach, na 2 słupach, rurze lub kratownicy o wymiarach od 2m do 15m wysokości. Powierzchnia planszy składa się z metalowych brytów. Ekran billboardu najczęściej występuje w wymiarach: 504x238cm, 600x300cm, 900x300cm, 1200x300cm.

BRIEF

Dokument zawierający uporządkowany spis celów kampanii i wytycznych jakie ma spełniać reklama lub dana kampania. Przygotowuje go zazwyczaj klient. Na jego podstawie zespół kreatywny i dział mediów przystępują do pracy nad przygotowaniem projektu reklamy i media planu. Jest to dokument pełniący główną rolę w przygotowaniu kampanii reklamowej. Dla potrzeb wewnętrznych w agencjach reklamowych stosuje się bardziej rozbudowane briefy, ich powstanie uzależnione jest od wielkości i stopnia złożoności danej kampanii oraz od jego odbiorcy, są to np.: brief mediowy, kreatywny oraz produkcyjny. BRIEFING

Z jęz. ang. odprawa, przegląd faktów, jest to jeden z najważniejszych metod współpracy między agencją reklamową a klientem

CITYBOARD

Cityboard jest to rodzaj wielkoformatowego nośnika reklamy zewnętrznej. Cityboard jest oświetloną, wolnostojącą tablicą reklamową, potocznie zwaną billboardem o wymiarach 504x238cm, 600x300cm, 900x300cm, 1200x300cm, zlokalizowaną przy drogach o dużym natężeniu ruchu.

FREEBOARD

Rodzaj reklamy w postaci tablicy wolnostojącej.

FREZOWANIE

Procesy obróbki powierzchni płaskich i kształtowych za pomocą wieloostrzowych narzędzi zw. frezami.

FRONTLIGHT, FRONTLIT

Reklama z zadrukiem cyfrowym, na którą pada światło z przodu.

FUNDAMENT

Element betonowy B20 (C 15/20), stopa fundamentowa, umieszczona w gruncie lub wypuszczone kotwy M 16-20 lub opcja nastawna.

LOGO

Jest to graficzne przedstawienie marki produktu, znaku firmowego i innych symboli umieszczanych na opakowaniach produktów, w reklamie, drukach firmy itp. tworzone przez zastosowanie koloru, rozmiaru i kształtu liter, ich układu itp. Logo powinno wyróżniać korzystnie przedsiębiorstwo oraz w miarę możliwości kojarzyć się z rodzajem jego działalności, branżą, produktami i usługami.

MEGABOARD

Jest to wolnostojąca reklama wielkoformatowa o powierzchni od 50 do 300 mkw lub więcej. Posiada system uchwytów, które służą do rozpinania banera reklamowego lub siatki mesh.

NEON

Rodzaj podświetlanej reklamy w formie wygiętych ręcznie w dowolne kształty rur szklanych w dowolne kształty i napełnianie neonem – gazem bezwonnym.

PLOTER

Urządzenie do wycinania foli samoprzylepnej. Pozwala na tworzenie dowolnych naklejek wykorzystywanych najczęściej przy wizualizacji zewnętrznej. Przy zastosowaniu folii transportowej, możliwy samodzielny montaż, na praktycznie każdej powierzchni.

POS, P.O.S.

Skrót od angielskich słów Point Of Sale Materials, w tłumaczeniu na język polski są to materiały promocyjne znajdujące się w miejscu sprzedaży. Przykładem materiałów typu POS są stojaki, ekspozytory, standy reklamowe.

PYLON, TOTEM

Jest to reklama wolnostojąca o różnicowanych gabarytach i designie. Najczęściej wysokość reklamy waha się między od 2m do 12m. Może występować w wersji świetlnej – podświetlanej od zewnątrz. Całość wykonana z konstrukcji nośnej (stalowej) oraz blach ocynkowanych, aluminium, dibondu z elementami z plexi płaskimi lub 3D termoformowanymi. Pylon kotwiony jest do fundamentu betonowego B20 (C 15/20) umieszczonego w gruncie.

PYLON CENOWY

Jest to reklama wolnostojąca stojąca przed stacjami paliw. Ma zróżnicowane gabaryty i design. Najczęściej wysokość reklamy waha się między od 2m do 12m. Pylon wyposażony jest w wyświetlacze elektroniczne cen:

  • sterowane z klawiatury, za pomocą pilota o zasięgi 100m, z komputera na stacji przewodowo, z komputera bezprzewodowo, z telefonu komórkowego;
  • o dużej światłości 8500mcd, żywotności minimum 15 lat, kącie świecenia 140*;
  • przeznaczone do użytkowania w temperaturach -40* do +90*;
  • zabezpieczone powłoką antyrefleksyjną;
  • z automatyczną regulacją jasności;
  • w opcji mruganie wybranego elementu w celu zwrócenia uwagi.

Całość wykonana z konstrukcji nośnej (stalowej) oraz blach ocynkowanych, aluminium, dibondu z elementami z plexi płaskimi lub 3D termoformowanymi.  Pylon kotwiony jest do fundamentu betonowego B20 (C 15/20) umieszczonego w gruncie.

SOLVENT, wydruki solventowe

Jedna z metod druku wielkoformatowego. Wydruki drukowane są rozpuszczalnikową farbą solventową, opartą na cykloheksanolu, trwale łączą się z podłożem, agresywnie wnikając w jego strukturę. Charakteryzują się one bardzo dużą odpornością na: promieniowanie UV, uszkodzenia mechaniczne, ścieranie, zróżnicowane warunki atmosferyczne, ekstremalne różnice temperatur.

STAND

Stand to stojąca forma reklamy wykonana najczęściej z tektury litej lub falistej z nadrukowaną treścią.

STYRODUR

Styrodur to ekstrudowane płyty ze spienionego polistyrenu. Rodzaj materiału wykorzystywany przy tworzeniu reklam przestrzennych. Styrodur ma różne grubości oraz twardość. Do cięcia styroduru wykorzystuje się wycinarkę z rozgrzanego drutu oporowego.

Materiał nie jest wskazany do wykorzystania zewnętrznego ze względu na niską trwałość.

SITODRUK

Sitodruk to technika drukowania, w której forma drukowa stanowi siatkę. Miejsca niedrukujące są zasłonięte, natomiast miejsca drukujące – odsłonięte. W tej metodzie farbę nakłada się na powierzchnię sita, a następnie przeciska ją przez oczka na podłoże drukowe. Technika ta używana jest przy prostych, płaskich, wypukłych kilkukolorowych nadrukach.

SEMAFOR

Dwustronna reklama montowana prostopadle do budynku. Zazwyczaj jest to podświetlany element.

WIEŻA CENOWA

Jest to reklama wolnostojąca stojąca przed stacjami paliw. Ma zróżnicowane gabaryty i design. Najczęściej wysokość reklamy waha się między od 2m do 12m. Pylon wyposażony jest w wyświetlacze elektroniczne cen:

  • sterowane z klawiatury, za pomocą pilota o zasięgi 100m, z komputera na stacji przewodowo, z komputera bezprzewodowo, z telefonu komórkowego;
  • o dużej światłości 8500mcd, żywotności minimum 15 lat, kącie świecenia 140*;
  • przeznaczone do użytkowania w temperaturach -40* do +90*;
  • zabezpieczone powłoką antyrefleksyjną;
  • z automatyczną regulacją jasności;
  • w opcji mruganie wybranego elementu w celu zwrócenia uwagi.

Całość wykonana z konstrukcji nośnej (stalowej) oraz blach ocynkowanych, aluminium, dibondu z elementami z plexi płaskimi lub 3D termoformowanymi.  Pylon kotwiony jest do fundamentu betonowego B20 (C 15/20) umieszczonego w gruncie.