Słownik pojęć związanych z reklamą wizualną
AGENCJA REKLAMOWA
Jest firmą usługową, która doradza oraz realizuje dla swych klientów różnego rodzaju kampanie reklamowe. Nie mylić z pojęciem producenta reklam, który nie zajmuje się kreacją, a skupia na produkcji jednostkowej lub seryjnej elementów identyfikacji wizualnej.
BANNER, BANER
Jest formą reklamy, komunikatu lub innego przekazu wydrukowany na płachcie materiału – tkaninie bannerowej. Zobacz film z instalacji baneru https://youtu.be/Fbq0ArpHonQ
BILLBOARD
nośnik reklamy, będący dużą, często oświetloną tablicą, która jest zazwyczaj umieszczana w strategicznych lokalizacjach, wzdłuż dróg, na budynkach lub w miejscach o dużej widoczności. Standardowe wymiary plansz to 504x238cm, 600x300cm, 900x300cm. Wysokość nogi konstrukcji billboardowej to przedział od 3-20 metrów. Billboardy są też jednostronne, dwustronne, trójstronne i typu V.
BRANDING
To proces tworzenia i zarządzania marką w celu budowania jej tożsamości i wizerunku na rynku. To zestaw działań mających na celu nadanie marki unikalnego charakteru, wartości i postrzegania przez konsumentów. W tym celu wykorzystuje się wiele narzędzi m.in. reklamę zewnętrzną – pylon, litery, otoki, szyldy, portale, elementy ambientowe, itp.
BRIEF
Dokument zawierający uporządkowany spis celów kampanii i wytycznych jakie ma spełniać reklama lub dana kampania. Przygotowuje go zazwyczaj klient. Na jego podstawie zespół kreatywny i dział mediów przystępują do pracy nad przygotowaniem projektu reklamy i media planu. Jest to dokument pełniący główną rolę w przygotowaniu kampanii reklamowej. Dla potrzeb wewnętrznych w agencjach reklamowych stosuje się bardziej rozbudowane briefy, ich powstanie uzależnione jest od wielkości i stopnia złożoności danej kampanii oraz od jego odbiorcy, są to np.: brief mediowy, kreatywny oraz produkcyjny. BRIEFING
Z jęz. ang. odprawa, przegląd faktów, jest to jeden z najważniejszych metod współpracy między agencją reklamową a klientem
CITYBOARD
Cityboard jest to rodzaj wielkoformatowego nośnika reklamy zewnętrznej. Cityboard jest oświetloną, wolnostojącą tablicą reklamową, potocznie zwaną billboardem o wymiarach 504x238cm, 600x300cm, 900x300cm, 1200x300cm, zlokalizowaną przy drogach o dużym natężeniu ruchu.
CITYLIGHT
Rodzaj reklamy zewnętrznej, która jest umieszczana w gablotach oświetlanych na zewnątrz lub wewnątrz przystanków autobusowych, na ulicach, w centrach handlowych, itp. Występuje też w formie wolnostojących słupów reklamowych. Citylighty są zazwyczaj podświetlane, co pozwala na wyeksponowanie reklamy zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy, a wymienna powierzchnia reklamowa umożliwia zmianę jej treści.
DIBOND
To materiał kompozytowy złożony z kilku warstw aluminium, które połączone są rdzeniem z czyli polietylenu. To unikalne rozwiązanie ze względu na swoje elastyczne właściwości ma szerokie zastosowanie w branży reklamowej.
DIODA LED
Diody led to elementy elektryczne podświetlające reklamy, zastąpiły skutecznie neon i żarówki. Średni czas życia markowych modułów led bywa określany na ~50 000 godzin. Zakładając, że reklama świeci ok. 10h na dobę, ok. 300 godzin miesięcznie, relatywny czas funkcjonowania to ok. 15 lat. Przez ten czas tracą tylko 30% natężenia światła, co jest niezauważalne przez ludzkie oko. Diody mają różne IP.
EFEKT HALO
Efekt “halo” w reklamie świetlnej to sposób świecenia, który polega na tym, że litery/logo/elementy graficzne świecą światłem odbitym od elewacji. Tworzy to wokół obrysu znaków łunę rozproszonego światła, efekt aureoli. Litery podświetlane od tyłu są mocowane do elewacji na dystansach, co nadaje im lekkości i elegancji.
EFEKT BLACK&WHITE
Efekt black&white – sposób oświetlenia liter 3D. W dzień logotyp jest czarny, w nocy świeci na biało. Takie rozwiązanie świetnie sprawdza się w zabytkowej przestrzeni miejskiej oraz w miejscach luksusowych, kładących nacisk na elegancką i minimalistyczną formę reklamy.
ELASTYCZNE LICO
Elastyczne lico – to rodzaj lica litery lub kasetonu wykonanego ze specjalnej tkaniny winylowej lub tekstylnej. Tę technologię wykorzystuje się przy dużych gabarytach logotypów, by uzyskać bezszwowe lico.
FREZOWANIE
Procesy obróbki powierzchni płaskich i kształtowych za pomocą wieloostrzowych narzędzi zw. frezami.
FUNDAMENT PODZIEMNY
Fundament umieszczony pod ziemią. Prace przygotowawcze fundamentu polegają na wykonaniu wykopu, ulokowaniu kosza i zbrojenia, wylaniu betonu o odpowiedniej klasie. Do fundamentu zwykle po 30 dniach kotwimy reklamę.
FUNDAMENT NASTAWNY
Fundament nastawny to fundament, który umieszczony jest na powierzchni gruntu i zastępuje ten podziemny. Jest to zwykle prefabrykat betonowy lub monolit betonowy, który umieszczony jest na powierzchni gruntu, do którego kotwimy wolnostojącą konstrukcję reklamową typu pylon, totem, witacz. Rozmiar i ciężar fundamentu projektowany jest przez konstruktora.
KORPUS LITERY
korpus litery to obudowa litery, zwykle aluminiowa, spawana i malowana proszkowo, Korpus litery powinien być sztywny, by nie deformować się przez oddziaływanie silnego wiatru, wysokich i niskich temperatur.
KONSTRUKCJA NOŚNA PYLONU
Konstrukcja nośna pylonu pełni rolę wewnętrznego szkieletu, do którego montowane są pozostałe podzespoły. Jest najbardziej niewidocznym i najmniej docenianym elementem, mimo że jest kręgosłupem utrzymującym pylon reklamowy w pionie. Konstrukcja reklamy projektowana przez konstruktorów jest zgodnie z normą budowlaną oraz strefami wiatrów. Konstrukcja pylonu kotwiona jest do fundamentu.
LEDTUBA
Ledtuba to kolorowa lub bezbarwna rurka z tworzywa sztucznego, która zastąpiła długie rury neonowe. W ledtubach umieszcza się diody led – dzięki temu ledtuba świeci. Kolor podświetlenia zależy od koloru tworzywa, z którego wykonana jest ledtuba.
LICO LITERY
przód litery, czyli element najbardziej widoczny dla obserwatora. Może być wykonany z różnych materiałów, zwykle z tworzywa sztucznego i w różnych technologiach, typu termoformowanie 3D, black&white, elastyczne lico.
LITERY REKLAMOWE NA ELEWACJI
Litery przestrzenne 3D, znaki przestrzenne, kasetony i otoki reklamowe mocowane są do elewacji na 3 sposoby: na elementach dystansowych (wtedy odstają od elewacji), bezpośrednio do elewacji (przywierają do elewacji całą swoją powierzchnią) lub z wykorzystaniem podkonstrukcji (na elewacji montowana jest podkonstrukcja, do podkonstrukcji litery).
LITERY WOLNOSTOJĄCE
Litery przestrzenne wolnostojące to trójwymiarowe litery lub znaki umieszczone na fundamencie, dzięki któremu są w stanie swobodnie i bezpiecznie stać bez konieczności mocowania do ściany lub innego podłoża. Litery wolnostojące są wykonane z różnych materiałów, ale głównie jest to aluminium. Litery przestrzenne wolnostojące są często używane w reklamie, zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Stanowią one efektowny sposób prezentacji nazw, haseł reklamowych czy logotypów. Dzięki trójwymiarowej formie, litery te zyskują na wyrazistości i przyciągają uwagę oglądających. Mogą być podświetlane, malowane, pokrywane różnymi materiałami, co dodatkowo zwiększa ich atrakcyjność w kampaniach reklamowych.
LITERY 3D NA DACHU
Aby reklama świetlna, litery reklamowe były bardziej widoczne lub na inny montaż nie pozwalają warunki budynku, montaż liter przestrzennych na dachu to najlepsze rozwiązanie. Montaż reklamy świetlnej polega na umieszczeniu konstrukcji na dachu, a dopiero do niej mocowane są litery i znaki reklamowe.
LOGO
Jest to graficzne przedstawienie marki produktu, znaku firmowego i innych symboli umieszczanych na opakowaniach produktów, w reklamie, drukach firmy itp. tworzone przez zastosowanie koloru, rozmiaru i kształtu liter, ich układu itp. Logo powinno wyróżniać korzystnie przedsiębiorstwo oraz w miarę możliwości kojarzyć się z rodzajem jego działalności, branżą, produktami i usługami.
MEGABOARD
Jest to wolnostojąca reklama wielkoformatowa o powierzchni od 50 do 300 mkw lub więcej. Posiada system uchwytów, które służą do rozpinania banera reklamowego lub siatki mesh.
MONTAŻ PYLONU REKLAMOWEGO
Montaż pylonu reklamowego zwykle przebiega w dwóch etapach:
-instalacja fundamentu. W zależności od wielkości fundamentu, należy przyjąć, że jest to zadanie jednodniowe i zaczyna się od wykopu przy pomocy koparki, czasem wymiany gruntu, wykonania szalunku, umieszczenia zbrojenia z koszem fundamentowym, zalania betonem (najczęściej C16/20), zawibrowania betonu.
–montaż pylonu do fundamentu zwykle trwa 1-2 godzin. Instalacja rozpoczyna się od rozładunku pylonu za pomocą HDS lub dźwigu, uniesienie pylonu i umieszczenie stóp pylonu na szpilkach, przykręcenie śrub, podłączenie elektryki.
Więcej informacji znajdziesz TUTAJ.
NEON
Neon to rodzaj podświetlanej reklamy w formie wygiętych ręcznie w dowolne kształty rur szklanych w dowolne kształty i napełnianie neonem – gazem bezwonnym. Więcej informacji znajdziesz TUTAJ.
OTOK REKLAMOWY
Otok reklamowy to element elewacyjny, który wykonany jest z profilowanej blachy aluminium, podświetlany, charakterystyczny dla sektora bankowego, paliwowego i spożywczego.
PLOTER
Urządzenie do wycinania foli samoprzylepnej. Pozwala na tworzenie dowolnych naklejek wykorzystywanych najczęściej przy wizualizacji zewnętrznej. Przy zastosowaniu folii transportowej, możliwy samodzielny montaż, na praktycznie każdej powierzchni.
POS, P.O.S.
Skrót od angielskich słów Point Of Sale Materials, w tłumaczeniu na język polski są to materiały promocyjne znajdujące się w miejscu sprzedaży. Przykładem materiałów typu POS są stojaki, ekspozytory, standy reklamowe.
POSZYCIE PYLONU
To ubranie pylonu, warstwa zewnętrzna, która decyduje o jego kształcie. Najczęściej wykonane jest z blachy aluminiowej, dibondu, cortenu lub z połączenia różnych materiałów i tekstur.
POZWOLENIE NA BUDOWĘ
Postawienie reklamy wolnostojącej, takiej jak reklama wolnostojąca typu pylon, witacz, czy billboard czasem wymaga spełnienia odpowiednich formalności. Jedną z nich jest pozwolenie na budowę. O tym, czy nasza realizacja będzie potrzebowała takiego pozwolenia decyduje Wydział Architektury i Urbanistyki przy Urzędzie Miasta lub Gminy. Każda sprawa rozpatrywana jest indywidualnie, a pod uwagę bierze się wagę, wysokość, zastosowanie oświetlenia, lokalizację w strefie wiatrów.
PRÓBA BALONOWA
Metoda pozwalająca ustalić odpowiednią wysokość reklamy. Kiedyś wykorzystywano w tym celu duży balon napełniony helem, do którego przyłączano sznur z pętelkami co jeden metr. Klient stawał w miejscu, gdzie chciał by lokalizacja reklamy była widoczna. Po ilości supełków wypuszczonej linki określano wysokość konstrukcji. Teraz analizę wysokościową robi się przy pomocy podnośnika, co pozwala na bardzo precyzyjne określenie wysokości reklamy i optymalizację kosztów inwestycji.
PRODUCENT REKLAM
Producent reklam to firma produkcyjna, która realizuje procesy brandingu i rebrandingu w zakresie elementów indentyfikacji wizualnej marek. Producent reklam wyposażony jest w bogaty i wszechstronny park maszyn, posiada hale produkcyjne i zatrudnia wielu specjalistów od konstruktorów, plastyków, PMów, spawaczy, elektryków, po sitodrukarzy i drukarzy. Producent reklam realizuje inwestycje od A do Z, czyli od wizualizacji, dokumentacji technicznej, audytu, próby balonowej, instalacji fundamentu, produkcji reklamy, montażu, po dostarczenie dokumentacji powykonawczej i atestów.
Wśród przedsiębiorstw można wymienić zarówno duże korporacje, jak i mniejsze firmy specjalistyczne. Niektóre z nich mogą oferować kompleksowe usługi, lub firmy o bardzo wąskiej specjalizacji, np. produkcji pylonów, witaczy i reklam wolnostojących.
PYLON, TOTEM
Pylon / totem jest to reklama wolnostojąca o różnicowanych gabarytach i designie. Najczęściej wysokość reklamy waha się między od 2m do 12m. Może występować w wersji świetlnej – podświetlanej od zewnątrz. Całość wykonana z konstrukcji nośnej (stalowej) oraz blach ocynkowanych, aluminium, dibondu z elementami z plexi płaskimi lub 3D termoformowanymi. Pylon kotwiony jest do fundamentu betonowego B20 (C 15/20) umieszczonego w gruncie.
PYLON CENOWY
Pylon cenowy jest to reklama wolnostojąca stojąca przed stacjami paliw. Ma zróżnicowane gabaryty i design. Najczęściej wysokość reklamy waha się między od 2m do 12m. Pylon wyposażony jest w wyświetlacze elektroniczne cen:
- sterowane z klawiatury, za pomocą pilota o zasięgi 100m, z komputera na stacji przewodowo, z komputera bezprzewodowo, z telefonu komórkowego;
- o dużej światłości 8500mcd, żywotności minimum 15 lat, kącie świecenia 140*;
- przeznaczone do użytkowania w temperaturach -40* do +90*;
- zabezpieczone powłoką antyrefleksyjną;
- z automatyczną regulacją jasności;
- w opcji mruganie wybranego elementu w celu zwrócenia uwagi.
Całość wykonana z konstrukcji nośnej (stalowej) oraz blach ocynkowanych, aluminium, dibondu z elementami z plexi płaskimi lub 3D termoformowanymi. Pylon kotwiony jest do fundamentu betonowego B20 (C 15/20) umieszczonego w gruncie.
RURA REKLAMOWA
To logo eksponowane w formie kasetonu lub liter 3D na kilkunastometrowej rurze. Rura, konstrukcja może być strunobetonowa, oktagonalna, kwadratowa, okrągła, teleskopowa a wysokość waha się od 10m do 50m. Rura reklamowa, przez niektórych zwana też witaczem, konstrukcją reklamową, wieżą reklamową, zwykle wykorzystywana jest jako oznakowanie obiektów drive thru, stacji paliw przy autostradach lub jako element oznakowania galerii handlowej, siedziby firmy, hotelu czy obiektu użyteczności publicznej. Z uwagi na gabaryt rury reklamowej, reklama jest widoczna nawet z kilku kilometrów. Do precyzyjnego określenia widoczności reklamy, przed rozpoczęciem inwestycji stosuje się próbę balonową.
SOLVENT, wydruki solventowe
Jedna z metod druku wielkoformatowego. Wydruki drukowane są rozpuszczalnikową farbą solventową, opartą na cykloheksanolu, trwale łączą się z podłożem, agresywnie wnikając w jego strukturę. Charakteryzują się one bardzo dużą odpornością na: promieniowanie UV, uszkodzenia mechaniczne, ścieranie, zróżnicowane warunki atmosferyczne, ekstremalne różnice temperatur.
STAND
Stand to stojąca forma reklamy wykonana najczęściej z tektury litej lub falistej z nadrukowaną treścią.
STREFA WIATRÓW
To podział Polski na strefy, które określają wartości obciążeń wiatru oraz zmiany ciśnienia, jakim podlegają konstrukcje reklamowe oraz ich części. Stefa wiatrów jest elementem normy budowlanej. Na jej podstawie dobiera się wagę reklamy, jej konstrukcje, wysokość oraz wielkość fundamentu.
STRUNOBETON
Konstrukcja reklamowa – strunobeton jest rodzajem betonu, który został wzmocniony strunami stalowymi. Charakteryzuje się wysoką wytrzymałością i zdolnością do znoszenia dużo większych obciążeń niż tradycyjny beton. Jest to konstrukcja charakterystyczna dla wysokich witaczy, które zlokalizowane są przy autostradach i są charakterystycznym oznakowaniem stacji paliw, restauracji drive thru oraz centrów logistycznych. Zobacz video z montażu.
STYRODUR
Styrodur to ekstrudowane płyty ze spienionego polistyrenu. Rodzaj materiału wykorzystywany przy tworzeniu reklam przestrzennych. Styrodur ma różne grubości oraz twardość. Do cięcia styroduru wykorzystuje się wycinarkę z rozgrzanego drutu oporowego.Materiał nie jest wskazany do wykorzystania zewnętrznego ze względu na niską trwałość.
SITODRUK
Sitodruk to technika drukowania, w której forma drukowa stanowi siatkę. Miejsca niedrukujące są zasłonięte, natomiast miejsca drukujące – odsłonięte. W tej metodzie farbę nakłada się na powierzchnię sita, a następnie przeciska ją przez oczka na podłoże drukowe. Technika ta używana jest przy prostych, płaskich, wypukłych kilkukolorowych nadrukach.
SEMAFOR
Dwustronna reklama montowana prostopadle do budynku. Zazwyczaj jest to podświetlany element.
TERMOFORMOWANIE
to technika formowania tworzyw sztucznych. Polega na poddaniu materiału wysokiej temperaturze. Przygotowana wcześniej matryca odciska na rozgrzanym materiale pożądany kształt – logo, znak, czy literę.
WIEŻA CENOWA
Jest to reklama wolnostojąca stojąca przed stacjami paliw. Ma zróżnicowane gabaryty i design. Najczęściej wysokość reklamy waha się między od 2m do 12m. Pylon wyposażony jest w wyświetlacze elektroniczne cen:
- sterowane z klawiatury, za pomocą pilota o zasięgi 100m, z komputera na stacji przewodowo, z komputera bezprzewodowo, z telefonu komórkowego;
- o dużej światłości 8500mcd, żywotności minimum 15 lat, kącie świecenia 140*;
- przeznaczone do użytkowania w temperaturach -40* do +90*;
- zabezpieczone powłoką antyrefleksyjną;
- z automatyczną regulacją jasności;
- w opcji mruganie wybranego elementu w celu zwrócenia uwagi.
Całość wykonana z konstrukcji nośnej (stalowej) oraz blach ocynkowanych, aluminium, dibondu z elementami z plexi płaskimi lub 3D termoformowanymi. Pylon kotwiony jest do fundamentu betonowego B20 (C 15/20) umieszczonego w gruncie.
WITACZ
To wolnostojąca konstrukcja reklamowa, którą często możemy spotkać na rogatkach miasta informująca, że znajdujemy się już w jego obrębie.
WOLNOSTOJĄCE LITERY 3D
Duże i wolnostojące litery reklamowe ustawiane najczęściej w centrach miast. To oryginalny następca tradycyjnych pylonów/witaczy. Najbardziej popularne litery 3D w Europie to napis IAMSTERDAM.