O harmonii reklamowej w miastach
Krajobrazy nie bohomazy
O harmonii reklamowej w miastach
Współczesne polskie miasta stanowią unikalne klejnoty pełne piękna i historii. Ich niezwykłe uroki często emanują z zachwycających starówek oraz charakterystycznej architektury, która odzwierciedla ducha danego regionu. Niestety, tę harmonię miejskiego krajobrazu zakłócają wszechobecne, nieestetyczne i niepasujące do otoczenia reklamy, które zalewają przestrzeń miejską.
Choć istnieją przepisy krajobrazowe w niektórych regionach, które miałyby w teorii chronić miasta przed plagą reklamową, to jednak w praktyce ten problem się nasila. Graffico, pragnie wprowadzić zmiany i poprawić tę sytuację.
Oto 6 rozwiązań, które widzimy jako Graffico:
- Kiedy reklama musi pojawić się na elewacji budynku, zwłaszcza historycznego, warto zastosować technologię black&white. Dzięki temu reklama w ciągu dnia prezentuje się jako czarna, monochromatyczna, natomiast nocą świeci białym światłem. To eleganckie rozwiązanie pozwala reklamie spełniać swoją funkcję informacyjną i jednocześnie nie atakować agresywnie otoczenia.
- Usunięcie banerów reklamowych z płotów i fasad budynków, co znacząco oczyści przestrzeń miejską z chaotycznych i tanich reklam. Taki zabieg polepszy estetykę miejsc nawet w 50%.
- Wprowadzenie planowania przestrzeni reklamowej na etapie projektowania budynków i obiektów użyteczności publicznej przez architektów. Zaplanowanie właściwych miejsc na ekspozycję logo firmy czy logotypy najemców, wystandaryzowanie identyfikacji wizualnej budynku wpłynie na jakość i estetykę architektury oraz miejsca. Tu apel do architektów o przemyślany branding budynku już na etapie projektowania.
- Kreowanie oryginalnej i wyjątkowej architektury miejskiej oraz parkletów połączonych z zielenią oraz tworzenie estetycznych miejsc do siedzenia. Jan Gehl słusznie podkreśla, „Jeśli chcesz w prosty sposób poprawić jakość danej przestrzeni, zaaranżuj więcej miejsc do siedzenia”.
- Stawianie designerskich pylonów reklamowych, które jednocześnie są oznakowaniem marki lub lokalizacji. Ich główną zaletą jest fakt, że logotypy eksponowane na pylonach są uporządkowane, najczęściej monochromatyczne. Pylony dają też możliwość przekierowania ekspozycji reklamowej z elewacji budynków na wolnostojące konstrukcje. Pylony reklamowe same w sobie designem powinny nawiązywać do otaczającej architektury i stylu dzielnicy i mogą być stylowym elementem małej architektury w stylu loftowym, minimalistycznym, awangardowym.
- Stanowiska estetów miejskich, którzy nadzorują planowane inwestycje reklamowe pod kątem estetyki, stylu i designu. To osoby odpowiedzialne za standaryzację i jakość projektów reklamowych i architektonicznych, które mają się znaleźć w przestrzeni miejskiej.
Stopniowo coraz więcej decydentów miejskich zdaje sobie sprawę z potrzeby poprawy jakości przestrzeni miejskiej. To zwiastuje pozytywne zmiany, chociaż jeszcze wiele pracy przed nami.
Graffico, jako firma, nie tylko doradza i projektuje, ale także edukuje.
z miłości do piękna miejskich przestrzeni.
Podobał Ci się ten artykuł? Zobacz “Jak najlepiej oznakować reklamowo budynek biurowy, w którym jest wielu najemców? ”