Czary-mary. Białe jest czarne, czarne jest białe.
Na co dzień każdy z nas ogląda kilkadziesiąt logotypów. Wiele z nich jest w kolorze czarnym. Zwykle jest to wynik projektowania logo z myślą tylko o wykorzystaniu logotypu w materiałach poligraficznych, drukowanych. Z czasem, kiedy firma zaczyna się rozwijać, posiada własna siedzibę, budynek czy buduje nową halę, okazuje się, że czarny logotyp jest problemem, bo jak go podświetlić?
Jest kilka wariantów podświetlenia właśnie takiego – czarnego logo:
Pierwsza propozycja to zastosowanie efektu “halo”. W tej wersji litery są czarne i świecą światłem odbitym od budynku. Niestety, to rozwiązanie nie zawsze jest możliwe ponieważ w tym przypadku niezbędna jest ściana, czyli rozwiązanie z wykorzystaniem efektu “halo” wyklucza lokalizację liter na dachu.
Możliwe jest zastosowanie białego obrysu wokół liter, który świeci. Jednak jest to ingerencja w logotyp – warto upewnić się, czy istnieje taka możliwość. Z reguły mniejsze firmy są skłonne wprowadzić takie zmiany, te większe muszą stosować się do zasad ustalanych w Księdze Znaku, która ma zapewnić spójność marki.
Ostatnie, najmniej znane i najbardziej nowatorskie rozwiązanie to tytułowe “czary-mary”, czyli wykorzystanie plexi black & white. W ciągu dnia lico liter jest czarne, ale po zmroku świeci na biało! Technologia z wykorzystaniem plexi black & white świetnie się sprawdza nie tylko w przypadku czarnych logotypów, ale także oznakowań budynków zabytkowych, gdzie stosuje się logotypy monochromatyczne w dzień i w nocy. Wersja dzienna – czarna jest elegancka, nie gryzie się z zabytkową elewacją, wersja nocna – biała widoczna, ale niekrzykliwa.
Podobną technologię stosuje się w przypadku innych kolorów. Najbardziej rekomendowana jest w przypadku liter i znaków w kolorach szarym i granatowym. Są to trudne kolory do podświetleń ze względu na optykę. Przy zastosowaniu specjalnych technologii, wersje dzienne są w oryginalnym kolorze szarym czy niebieskim, w nocy świecą na biało – czysto, wyraziście i elegancko.