Jak wygrać z betonem w miastach?

Zielone oazy, ławki i strefy outdoorowego relaksu

Miasta na całym świecie zmieniają się. Betonowe dżungle ustępują miejsca oazom zieleni i przestrzeniom, w których mieszkańcy mogą się zrelaksować na świeżym powietrzu. Beton, stal i szkło to oczywiście znaki rozpoznawcze miast, ale nie można zaniedbywać potrzeby otaczającej przyrody i ludzkiego kontaktu z nią. Oto, dlaczego zieleń, miododajne łąki, ławki i strefy outdoorowego relaksu stają się coraz ważniejsze w miastach i dlaczego to jest remedium na wszechobecny beton.

  1. Lepsze życie mieszkańców
    Zieleń w mieście ma niezaprzeczalne korzyści dla zdrowia i samopoczucia mieszkańców. To również redukcja temperatur w okresie letnim. Spacer w parku lub chwila spędzona na ławce w otoczeniu zieleni może znacząco wpłynąć na redukcję stresu, obniżenie poziomu kortyzolu i poprawę ogólnego samopoczucia. Dla mieszkańców miast, zielone oazy wypełnione ławkami, wygodnymi siedziskami, hamakami, miejscami piknikowymi, pergolami i altanami stają się doskonałym sposobem na ucieczkę od zgiełku miejskiego życia.
  2. Wytchnienie
    Zieleń i przestrzenie outdoorowe nie tylko pomagają w odpoczynku, ale również mogą pomóc w rozwoju kreatywności i koncentracji. Dla wielu osób możliwość pracy na zewnątrz lub po prostu relaks w otoczeniu przyrody staje się inspiracją do bardziej efektywnej pracy, twórczych pomysłów i uspokojenia zmysłów. Tu świetnie sprawdzają się modułowe i kreatywne parklety oraz  tematyczne strefy mebli miejskich, które zachęcają do pracy na wewnątrz, budowaniu relacji sąsiedzkich, spotkań towarzyskich.
  3. Tylko ławka vs aż ławka
    Zwykła ławka jest obecnie wykorzystywana głownie jako miejsce krótkotrwałego pobytu, w formie przerwy w wykonywaniu innych czynności (wyprowadzanie psa, czekanie na autobus). Ławka  XXI wieku powinna stać się miejscem spotkań, posiłków czy nawet pracy. W ślad za tym zauważalna stacje się konieczność stworzenia małej architektury miejskiej, która oprócz podstawowej funkcji, jest bardziej rozbudowanym konceptem. Wybitny urbanista Jan Gehl powiedział „Jeśli chcesz w prosty sposób poprawić jakość danej przestrzeni, zaaranżuj więcej miejsc do siedzenia”.  To zdanie jest kluczowe w rozwoju przyjaznych przestrzeni miejskich zgodnych z pojęciem „hygge”.
  4. Dopamina miejskaKreatywne parklety, nietypowe siedziska, miejskie altany i pergole, unikatowe fotele  i oryginalne strefy relaksu mają nam dać więcej miejsc do wytchnienia. Dodatkową funkcją małej architektury miejskiej  jest forma i design, które muszą zaskakiwać zarówno mieszkańców jak i turystów. Przecież wszyscy kochamy dopaminowe przestrzenie.

 

5. Budowanie społeczności

Zieleń, parklety w centrach miast i strefy outdoorowego relaksu zachęcają mieszkańców do wspólnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Parki, place i ogrody stają się naturalnymi punktami spotkań dla ludzi, co sprzyja budowaniu więzi społecznościowych. To miejsca, gdzie można organizować małe i większe spotkania, łapać oddech w czasie przerwy w pracy czy na uczelni. To też miejsca na pikniki, które integrują mieszkańców miasta.

6. Atrakcyjność miasta dla turystów

Miasta z dostępem do zieleni i outdoorowych przestrzeni relaksu stają się atrakcyjniejsze dla turystów i dla mieszkańców. Dla wielu podróżujących możliwość odwiedzenia parków i ogrodów miejskich jest równie ważna, co zwiedzanie zabytków i muzeów. Jako turyści i mieszkańcy uwielbiamy parki kieszonkowe w dużych miastach, które dają nam wytchnienie i zaskakują różnorodnością aranżacji zieleni i małej architektury. Kochamy również parklety w centrach miast czy ławki z biblioteczkami do bookcrossingu.

Wnioski są jasne: zieleń, ławki i strefy outdoorowego relaksu są kluczowe dla zdrowia i jakości życia mieszkańców, ochrony środowiska naturalnego oraz atrakcyjności miast. Dlatego też wiele miast na całym świecie inwestuje w rozwijanie przestrzeni zielonych, aby stawić czoła wszechobecnej betonozie i stworzyć miejsca, które naprawdę służą ludziom. Warto wspierać te inicjatywy i korzystać z tych naturalnych oaz w miejskim labiryncie.

Zobacz koncept marki Ławangarda 

 Zobacz “WIZUALNA MOC: JAK ESTETYKA I JAKOŚĆ REKLAM ZEWNĘTRZNYCH KSZTAŁTUJĄ POSTRZEGANIE MARKI