Od czasu do czasu, nasi handlowcy spotykają na swojej drodze klienta, który mówi: „My nie potrzebujemy reklamy” Nic bardziej mylnego! Dowiedz się dlaczego właśnie Ty potrzebujesz reklamy.

To prawda, że informacja przekazywana z ust do ust jest niezwykle skuteczna, ma jednak istotną wadę – bardzo ograniczony zasięg. Reklama szeptana, może nigdy do mnie nie dotrzeć, bo nie znajduję się w kręgu zainteresowań danej branży.
Na przykład: trudno sobie wyobrazić, żebym kiedykolwiek z koleżankami z pracy, czy sąsiedztwa rozmawiała o oponach samochodowych. Do tej pory najpierw zajmował się tym mój tata, a potem mąż. Zdarzyło się jednak tak, że zabrakło i jednego i drugiego mężczyzny. Przyszła zima. W lekkiej panice zaczęłam szukać w pamięci firmy wymieniającej opony. Uświadomiłam sobie, że udałam się do firmy najlepiej oznakowanej firmy , której logo miałam głęboko zakodowane w świadomości. Większość ludzi to tak zwani „wzrokowcy” – zapamiętujący lepiej obraz niż słowo. Firma oznakowana wizualnie, ma tę przewagę, że eksponując swoje logo, wpływa na jego utrwalanie w naszej świadomości, co stanowi zaczątek budowania silnej marki obecnej w świadomości potencjalnych klientów.

metamorfoza 1 metamorfoza2

Zastanów się, dlaczego wielkie sieci handlowe są zawsze dobrze oznakowane? Przecież każdy wie, że w danej galerii handlowej znajduje się sklep H&M, salon Empiku czy Apart. Jednak logotypy widoczne są już z daleka. Nie musimy wchodzić do galerii, żeby dowiedzieć się jakie sklepy tam znajdziemy. Przechodząc obok, jadąc samochodem czy autobusem cały czas patrzymy na wielkie logotypy i utrwalamy je w naszej świadomości.

Próżno szukać kogoś, kto nie wie czym jest Coca-Cola. A jednak nadal logo Coca-Cola jest na każdym rogu, w TV, na szklankach, samochodach. Tak wielki koncern (6 miejsce w rankingu The Brands Top 100) już dawno mógłby dojść do wniosku, że nie musi się reklamować. A jednak to robi. Dlaczego? Bo chce być w naszej świadomości ciągle, niezależnie od tego, gdzie jesteśmy i co robimy, chce żebyśmy zawsze kiedy pomyślimy „napiłbym się czegoś”, wybrali Coca-Colę.

Jeszcze Was nie przekonałam? Inny przykład:

Dlaczego rzadko zatrzymujesz się na źle lub w ogóle nieoznakowanych stacjach paliw? Bo nie znasz, nie ufasz, nie masz żadnych pozytywnych skojarzeń.

W podmiejskiej miejscowości, w której mieszkam od dawien dawna jest stacja benzynowa. Pięć lat temu była brzydka, nawet obskurna. Nigdy na niej nie zatankowałam. Później zauważyłam zmianę – został zrobiony remont, zamontowano reklamy – średnio ładne i estetyczne. Zaczęłam tankować sporadycznie. Po 2 latach właściciel podpisał umowę partnerską z ogólnopolską siecią, więc stacja przybrała inne barwy, estetyczne oznakowanie, pylon cenowy 4-metrowy z manualną zmianą cen został zamieniony na strzelisty 8-metrowy z elektronicznymi wyświetlaczami. Od tej pory tankuję tam regularnie. Rozmawiałam z właścicielami. Powiedzieli, że w pierwszym przypadku mimo, że firma sprzedawała wysokojakościowe paliwo znanej marki miała klientów na poziomie X, po remoncie 2 x X, a po oznakowaniu stacji estetycznymi reklamami stacji sieciowej aż 3 x X! Sam produkt, czyli paliwo nie zmieniło się na przestrzeni lat, tylko reklamy, które niepodważalnie i zdecydowanie wpłynęły na wzrost liczby klientów.

10

Trzeba pamiętać, że moda panuje nie tylko w branży odzieżowej. Trendy zmieniają się w każdej dziedzinie. Reklama musi być modna, estetyczna, dobrze komponująca się z krajobrazem i otoczeniem. Już dawno poPRL-owskie kasetony i banery krzyczą tandetą, a w konsekwencji kradną zaufanie do firmy i w efekcie są antyreklamą.

Może warto przemyśleć takie podejście: „My nie potrzebujemy reklamy”? Wiele rzeczy stało się wielkimi, tylko dzięki odpowiedniej reklamie. Najbardziej skuteczną formą reklamy zarówno lokalnej, jak i globalnej, jest reklama w przestrzeni publicznej. Niezależnie od branży, w jakiej działa Twoja firma, potrzebujesz reklamy – tak samo jak wspomniana stacja paliw. Wróćmy również do przykładu znanych marek w galerii handlowej. Patrząc na logotypy umieszczone na fasadzie budynku utrwalisz w swojej świadomości informację „tu znajdę sklep X czy Y”. Gdy jakiś czas później będziesz chciał kupić spodnie, książkę czy kolczyki, jest duża szansa na to, że udasz się na zakupy właśnie do któregoś z zapamiętanych sklepów. Zastanów się, ile razy spragniony pomyślałeś mimowolnie o Coca- Coli! Z pewnością nie raz! Te przykłady pokazują, że reklamy potrzebuje każdy, zarówno duże, światowe koncerny, jak i małe lokalne firmy. Być może właśnie dzięki odpowiedniemu oznakowaniu Twoja lokalna firma stanie się światowym potentatem.

Aleksandra Manewicz
Dyrektor ds. Marketingu
GRAFFICO