Większość klientów stacji paliw zapewne nigdy nie poświęciło ani chwili swojego życia, żeby zastanowić się nad pylonem cenowym na stacji, na której zwykle tankują. Pylony traktują jak oczywisty element wyposażenia stacji, tak samo jak obecność stolika kawowego we większości salonów.
Jednak dla właściciela stacji wybór i zakup odpowiedniego pylonu nierzadko stanowi wyzwanie. Dobry pylon cenowy powinien bowiem oprócz funkcji informacyjnej przyciągać też uwagę przejeżdżających kierowców i co najważniejsze – służyć długie lata, tak by właściciel stacji nie obawiał się każdego większego podmuchu wiatru czy zmian temperatury oraz żeby przez lata działał i wyglądał perfekcyjnie.

Pylon cenowy jest inwestycją na wiele lat. Jest to urządzenie, którego jakość ma bezpośredni wpływ na liczbę klientów. Na podstawie tego jak się prezentuje wieża cen, kierowcy często podejmują decyzję dotyczącą zatrzymania się na tej, a nie innej stacji. Dlatego właśnie warto podejść poważnie do zakupu pylonu i pamiętać, że oszczędności często są tylko pozorne, a w przypadku pylonów ważniejsza od ceny jest jakość materiałów i właściwy montaż urządzeń.

Jak zatem wybrać odpowiedni produkt? Przeczytaj kilka naszych porad i dokonaj świadomego wyboru

#1 Konstrukcja nośna – jaka być powinna?

Śmiało można powiedzieć, że konstrukcja nośna pylonu jest jednym z najistotniejszych elementów, to niewidoczny szkielet, który decyduje o trwałości i stabilności produktu. W polskim prawie istnieją przepisy określające jakie warunki powinna spełniać konstrukcja, norma uwzględnia wiatry wiejące na terenie naszego kraju – ich kierunek i średnie natężenie. Szukając rzetelnego wykonawcy warto zwrócić uwagę czy swoją produkcję opiera na stosownych przepisach – norma PN-77 B-02011 „ Obciążenie wiatrem”, jak zaprojektowana i zabezpieczona jest konstrukcja. Wiele firm “odchudza konstrukcje”, co pozwala im na “odchudzenie” cen. Czy warto? Oczywiście, że nie zważywszy na zjawiska atmosferyczne, które w ostatnich czasach są bardzo ekstremalne.

#2 Technologia: pylon pylonowi nierówny

Istnieje kilka elementów, na które warto zwrócić uwagę zamawiając pylon. Pierwszym z nich i najbardziej zauważalnym jest poszycie pylonu, które może zostać wykonane z różnego rodzaju materiałów. Warto zapytać producenta reklamy, czy oferuje poszycie aluminiowe – to materiał, który nie koroduje. Zamawiając taki pylon cenowy możemy być pewni że nie pojawią się na nim nieestetyczne zacieki z rdzy. Zwróć również uwagę na grubość poszycia, powinna zostać dopasowana tak by powierzchnia nie falowała. Istnieje także wiele metod kształtowania poszycia pylonu, do najpopularniejszych należą: cięcie laserem, frezowanie na frezarce CNC, walcowanie na walcarce CNC, zaginanie krawędziowe na prasie krawędziowej CNC oraz malowanie proszkowe. Dla procesu produkcji zastosowanie odpowiedniej metody jest jednak bardzo istotne i w duże mierze wpływa na czas użytkowania reklamy i jego wygląd. Kolejnym elementem godnym uwagi jest rodzaj diod zastosowanych w systemie oświetlenia. Oświetlenie LED musi posiadać odpowiednią klasę szczelności – najlepiej IP 68. Coraz częściej możemy podziwiać pylony w oryginalnych kształtach, wzbogacone o przestrzenne, termoformowane elementy. Moda i trendy nie dotyczą tylko ubrań i telefonów, reklama również się zmienia i warto podążać, a nawet wyznaczać nowe trendy. Logotypy, piktogramy i inne elementy 3D wpływają na nowoczesny wygląd pylonu i przykuwają uwagę kierowców. Warto o tym pamiętać!
Możliwości wyróżnienia się jest więcej! Masz czarne logo? Zapytaj o plexi black&white. Efekt jest zaskakujący – reklama w dzień ma kolor czarny, w nocy biały. Oczywiście konfiguracje kolorystyczne mogą być najróżniejsze.
Ważne jest również wykończenie i spasowanie poszczególnych elementów. Brak widocznych nitów jest istotny nie tylko ze względu na estetykę. Widoczne nity korodują i pozostawiają rdzawe zacieki na pylonie. Skutkiem niedokładnego spasowania elementów jest nieszczelność pylonu.
Pomyśl o serwisowaniu pylonu i zapytaj o wyposażenie reklamy w klapkę rewizyjną, w której umieszczone są np. zasilacze. Jej obecność powoduje, że nie trzeba otwierać całego pylonu w przypadku serwisu.

#3 Wyświetlacze – czy kolor ma znaczenie?

Ma! I to całkiem duże. To, jakiego koloru diody zostaną użyte wpływa na widoczność wyświetlanej treści i koszty eksploatacji wyświetlacza. Najlepiej widoczne są wyświetlacze wyposażone w czerwone lub pomarańczowe diody. Przeciętne oko kierowcy jest w stanie odczytać cenę paliwa z odległości kilkunastu metrów – oczywiście jeżeli użyjemy czerwonych diod. Zastosowanie niebieskich lub zielonych wyświetlaczy nie daje takiej gwarancji. Niebieskie ceny będą rozmyte i niewyraźne dla kierowcy. Coraz rzadziej można spotkać wyświetlacze święcące na białym światłem – efekt jest znacznie słabszy w porównaniu z innymi kolorami, dodatkowo białe diody szybciej się wypalają, co oczywiście zwiększa koszty eksploatacji wyświetlacza, dlatego coraz więcej producentów wycofuje ze swojej oferty takie rozwiązanie. Godne polecenia są wyświetlacze antyrefleksyjne, które nawet w słoneczny, lipcowy dzień gwarantują doskonałą jakość wyświetlanych cen. Wybierając wyświetlacze cenowe warto także zwrócić uwagę na te, które mają funkcję automatycznego dostosowania natężenia świecenia do pory dnia- takie rozwiązania nie tylko poprawiają widoczność wyświetlanych treści, ale także obniżają koszty energii potrzebnej do świecenia pylonu. I jeszcze jedna ważna uwaga: jeśli wyświetlacze mają dłużyć przez lata, należy unikać chińskich wyrobów, bo ich jakość jest wątpliwa, a brak gwarancji problematyczny.

#4 Czerwona, żółta czy niebieska stacja? Na jakiej zatrzyma się kierowca?

Ponad 90% populacji to wzrokowcy i właśnie na podstawie naszych odczuć wzrokowych podejmujemy decyzje. To, jak będzie wyglądała stacja zadecyduje kto się na niej zatrzyma , czy będzie to kobieta czy mężczyzna, jaki będzie ich status społeczny, czy odwiedzą ponownie tą, konkretną stację i ją zapamiętają. Dominujące kolory wśród stacji paliw to żółty i czerwony, takich stacji jest najwięcej. Zastosowanie tych kolorów nie gwarantuje wyróżnienia, a także zapamiętania marki. Niewielu właścicieli stacji paliw decyduje się na oznakowanie w kolorze niebieskim chociaż jest to kolor symbolizujący niezawodność i lojalność, może wywierać pozytywne emocje. Ponadto niebieski uznawany jest za „męski kolor”, co zwiększa szansę, że na stacji zatrzymają się mężczyźni. Popularnym staje się kolor zielony, szczególnie kiedy stacja paliw połączona jest z myjnią. Kolor zielony od zawsze kojarzył się z naturą i ekologią, a także spokojem i odpoczynkiem. Na taką stację chętnie zawitają kierowcy szukający chwili wytchnienia, dlatego warto zadbać o miejsce w którym mogą zjeść coś ciepłego i zregenerować siły na resztę podróży. Ostatnimi czasy pojawiają się także stacje paliw dedykowane kobietom, na których obsługa z chęcią zatankuje auto klientki. Świetnym rozwiązaniem dla takich obiektów jest oznakowanie w kolorze różowym lub fioletowym – z daleka informuje klientów, że ta stacja jest dedykowana właśnie kobietom. Jeżeli natomiast liczymy na zamożnego klienta warto oznaczyć stację kolorem, który kojarzyć się będzie z luksusem i wysoką jakością oferowanych usług – srebrne lub złote detale podkreślą rangę obiektu.
Z pewnością warto jest przełamywać obowiązujące kanony i stosować oznakowanie, które wyróżni stację paliw spośród innych i sprawi, że klient chętnie się na niej zatrzyma. Co jeszcze może zachęcić kierowcę do postoju? Czytaj dalej!

#5 Design ma znaczenie! (Piktogramy, dodatkowe wyświetlacze, elementy obrotowe)

Nietypowy kształt, piktogramy, dodatkowe wyświetlacze, elementy obrotowe to elementy, które mogą wzbudzić zainteresowanie kierowcy i spowodować, że wybierze tą, a nie inną stację. Wszystko, co jest wprawione w ruch znacznie szybciej dotrze do naszego oka i zostanie zauważone. Nieliczni producenci reklam oferują swoim klientom niekonwencjonalne rozwiązania. Oczywiście wiąże się to z dodatkowymi kosztami, ale generuje realną korzyść dla właściciela stacji. Obiekt jest bardziej zauważalny, przykuwa uwagę i zainteresowanie kierowcy. Podobne możliwości daje zainstalowanie dodatkowych wyświetlaczy niosących treść reklamową lub informacyjną. Tutaj warto zaznaczyć, że wyświetlacz powinien mieć odpowiednią wysokość liter, treść może składać się z 2-3 wyrazów, a szybkość wyświetlana musi byś dostosowana do prędkości obowiązującej na trasie, przy której stoi pylon.
Piktogramy to także nośniki ważnych z punktu widzenia kierowcy informacji. Jeżeli na stacji jest dostępne WiFi – poinformuj o tym! Jeżeli można zjeść ciepły posiłek – daj o tym znać podróżnym! Wielu kierowców poszukuje także stacji oferujących możliwość skorzystania z toalety. Dostosuj piktogramy do trasy przy jakiej sto obiekt, jeżeli jest to trasa, którą poruszają się turyści – będą szukać informacji o przewijakach dla dzieci, o możliwości skorzystania z prysznica. Jeżeli trasą poruszają się duże samochody (np. tiry) lub biznesmeni piktogramy mogą informować o całonocnym bufecie lub sklepie, o możliwości naładowania telefonu komórkowego lub umyciu samochodu w myjni automatycznej lub innej. Zanim zostanie podjęta ostateczna decyzja warto przez chwilę poczuć się klientem i zastanowić się czego sami oczekujemy od stacji paliw i jakie dodatkowe usługi mogą skusić nas do postoju.

Z każdym rokiem na terenie naszego kraju przybywa prywatnych sieci, obecnie jest ich już ponad 7 tysięcy! Pylony cenowe stają się częścią krajobrazu i mimo że bardzo często ich nie zauważamy warto zadbać o to żeby jak najlepiej komponowały się z otaczającą przestrzenią i nie szpeciły swoją formą i jakością wykończenia. I pamiętaj, że jakość pamięta się dłużej niż cenę.
Z każdym rokiem na terenie naszego kraju przybywa prywatnych sieci, obecnie jest ich już ponad 7 tysięcy! Pylony cenowe stają się częścią krajobrazu i mimo że bardzo często ich nie zauważamy warto zadbać o to żeby jak najlepiej komponowały się z otaczającą przestrzenią i nie szpeciły swoją formą i jakością wykończenia. I pamiętaj, że jakość pamięta się dłużej niż cenę.