Wywiad z Mateuszem Brzeskim o wystroju reklamowym stacji paliw i nie tylko


– Czy widzi Pan związek z wystrojem i oprawą reklamową stacji z liczbą klientów zatrzymujących się na stacjach?

Każdy z nas lubi przebywać w miejscach otoczonych troską o wystrój i klimat obiektu. Wybór stacji dla kierowcy tranzytowego lub podróżującego drogą pierwszy raz nierzadko zaliczany jest do wyboru impulsowego. Świeża, nowoczesna i zadbana oprawa reklamowa temu wyborowi sprzyja. Niezależnie od lokalizacji i wielkości stacji ważną rolę odgrywa standaryzacja i najwyższa jakość usług oraz towarów. Standaryzacja, o której myślę to przede wszystkim ujednolicenie brandingu w całej sieci, ale  również przemyślane, solidne i na wysokim poziomie elementy wizualne będące wizytówką i potwierdzeniem jakości jako ogółu. Przemierzając corocznie setki kilometrów po kraju i Europie dostrzegam, że stacje, które się nie rozwijają i nie inwestują w tego typu przedsięwzięcia jak rebrending wypadają z rynku bądź funkcjonują dzięki lokalnym i wiernym klientom, których przywiązanie do konkretnej placówki usilnie próbują oderwać koncerny paliwowe kusząc nie tylko niskimi cenami paliw, ale właśnie infrastrukturą, komfortem i wytyczonymi miejscami na odpoczynek w sklepie, a wszędzie, gdzie porusza  się klient znaleźć można nowoczesną i „przytulną” oprawę graficzną, która ma sprawić wrażenie swojskiego klimatu. Rezultatem takich działań jest dłuższy czas pobytu kierowców na stacji i większy koszyk zakupów co przekłada się na zwiększone zyski. Na szczęście świadomych przedsiębiorców jest bardzo dużo, a stacje w Polsce są na bardzo wysokim poziomie z czego jestem dumny odwiedzając tego typu obiekty za granicą.

 

– Państwa sieć jest po rebrandingu. Jednak nowa stacja, która otwieracie Państwo w czerwcu ma być delikatnie wizerunkowa inna. Dlaczego?

Można to określić słowami, które Prezes firmy Oktan codziennie powtarza, a które w dzisiejszych wydają się być jeszcze bardziej aktualne : „ Kto się nie rozwija ten się zwija”.  Ta prosta maksyma nie pozwala spocząć na laurach i odpuścić sobie działań rozwojowych w tak ważnym obszarze jakim jest Corporate Identity. W szybkim tempie zmieniają się trandy i upodobania klientów, zmienia się także konkurencja. Naszą pracą, pomysłami i współpracą z firmami obsługującymi nas w zakresie identyfikacji wizualnej chcemy pokazać, iż nie tylko stacje przy drogach krajowych, ale i te nastawione na lokalnego klienta mogą wyróżniać się wysoką jakością elementów wizualnych wyznaczając kierunek dla sektora w całej Europie, bo od Polski mogą jeszcze bardzo dużo podpatrzeć czy się nauczyć.

 

– Jakie elementy na stacji oprócz paliwa sa ważne dla klienta Pana zdaniem?

Bardzo ważnym elementem jest obsługa.  Moim zdaniem to rdzeń każdego biznesu. Pozytywne relacje, kompetencja i pracowitość stają się  składowymi zachęcającymi klientów do zakupów i ponownych odwiedzin stacji. Oprócz czynnika personalnego duże znaczenie ma asortyment, usługi dodatkowe. Badania i doświadczenie wskazuje także na dobrą, nowoczesną wizualizację zewnętrzną i wewnętrzną, która tworzy sprzyjający klimat dla przebywających na terenie obiektu.
– Czy kolorystyka stacji Pana zdaniem może przyciągać konkretną grupę kierowców – kobiety/mężczyzn?

Każdy klient ma swoje upodobania. Nie mniej jednak żyjemy w cywilizacji o określonych preferencjach, w której kolory mają przypisane znaczenie. Nie bez powodu większość marketów budowlanych używa koloru żółtego i niebieskiego, a sieci impulsowe kolory świeże i energiczne. Nasza psychika przywiązuje się do odcieni, które kojarzą się z pozytywnymi wydarzeniami życia.

Kobiety działają i odbierają świat uczuciowo, a przez to kolor czerwony jest dla kobiet bardziej pożądany gdyż kojarzy się z sercem. Mężczyźni optymistycznie obierają kolor niebieski jako niezawodny korespondujący z mądrością, inteligencją, lojalnością , a także jako pobudzający organizm do produkcji noradrenaliny. W moim uznaniu nie można jednoznacznie powiedzieć, iż kolorystyka stacji ma wpływ na konkretną grupę kierowców, gdyż na lojalność klientów co do sieci składa się wiele innych ważnych czynników, a dobór kolorystki jest jednym z nim. Nie mniej jednak warto robić badania w tym zakresie i opierać się o nie ponieważ przez barwy czujemy się lepiej lub gorzej.

 

– Czego oczekują kierowcy od stacji paliw – dodatkowe usługi?

Dzisiejsze stacje bardzo różnią się od tych  z przed 10 – 15 lat. Pomimo tego, że funkcja jest taka sama,  klienci chętnie odwiedzają placówki, na których mogą kompleksowo zająć się samochodem. Odkurzacz, kompresor czy myjnia to usługi, które stają się standardem. Stacje Oktan systematycznie dostosowują się do wymagań kierowców spełniając oczekiwania rynkowe. Przykładem staje się kolejna stacja kontroli pojazdów czy nowatorska siłownia powietrzna dla kierowców TIR-ów. Tempo życia i ograniczenia czasowe sprawiają, iż klienci doskonale czują się w miejscach, w których dokonają zakupów, umyją samochód lub odpoczną oszczędzając cenny czas. Chcemy, aby nasze stację ewaluowały w stronę centr motoryzacyjnych profesjonalnie obsługując kierowców.